Perak dan Simbolik Institusi Raja

1. Peristiwa May 7 di Perak memberi implikasi yang sangat besar kepada sejarah dan latar belakang sistem monarki di Malaysia.

2. Barisan Nasional telah secara tidak bertanggungjawab menidakkan kemuliaan dewan yang menjadi intitusi tertinggi bagi marhaen.

3. Dewan dihina sebegitu rupa oleh kudeta UMNO (baca: polis, fru dan sprm).

4. UMNO gopoh.

5. UMNO-BN sebenarnya bertindak dalam keadaan yang cukup-cukup terdesak. Strategi Sdr. Najib Radzak mungkin hanya berguna untuk setahun dua, tetapi tidak akan memberi erti dan impak yang besar setelah kemarahan rakyat marhaen memuncak. Kita akan melihat semua ini hanya menjadi seperti sifar padal hasil untuk Pilihanraya Ke-13 akan datang.

6. Kenyataan-kenyataan UMNO-BN untuk cuba merungkai persoalan ini melalui sesi penerangan dan penjelasan mengenai justifikasi langkah ini diambil akan tidak memberi sebarang perubahan pada persepsi rakyat Perak sekarang.Pengurusan persepsi untuk detik ini akan dilhat sebagai kegagalan besar UMNO-BN setelah bertahun bertapak di platform politik negara.

7. Tempias yang paling besar  adalah untuk Sistem Monarki di Malaysia;Sultan dan Raja yang bijak(baca: belajar di luar negeri) menjadi bodoh dan mudah dipermainkan oleh UMNO-BN.

Disepak, mengadu sakit, dijulang, jadi petualang.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: